Nordjylland rundt 2009

Efter vores tur Fyn rundt i 2008, blev det besluttet at turen i 2009 skulle gå til Nordjylland. Arne C. havde en kollega, som har et sommerhus i Grønhøj og det kunne vi låne i 4 dage fra den 21 maj til den 24 maj.
Deltagerantallet blev 9, Per, Alex, Arne C., Birger, Brian, Jørn Jensen, Peter Landbo, Niels og Mads-Christian.
Niels havde stillet bil og trailer til disposition, således at vi kunne få vores tasker m.v. med. Arne havde sørget for en masse frugt, bananer og æbler til turen.

Torsdag den 21. maj
Vi havde aftalt at mødes kl. 09:00 og vejret var perfekt. Solskin og let vind fra sydøst kunne næsten ikke være bedre. Vi skulle kun mødes 6 personer, da Birger og Arne først kunne komme fredag morgen og Per skulle vi mødes med i Hobro.
Første uheld på turen skete allerede inden vi overhovedet var startet. Jørn J. var punkteret på begge hjul, hvilket var sket mens cyklen havde stået stille. Det viste sig at fælgbåndet var mørnet op og der var huller i det, således at slangen punkterede ved at hoppe ud af disse huller. Butikkerne var lukkede så vi kunne ikke køre ned for at købe 2 nye fælgbånd, så vi forsøgte os med noget plaster til at dække hullerne. Efter 2 nye slanger var monteret var vi klar til afgang.
Jørn's cykel blev klar og sat op på taget, da Jørn ville køre de første 40 km i bil. Efter ca. 25 km kom Jørn pludselig imod os i bilen og stoppede op. Nu gad han ikke mere, for cyklen var punkteret mens den stod på taget af bilen. Han ville køre frem til stedet hvor vi skulle skifte chauffør og ringe hjem efter Vivi, så han kunne blive hentet. Vi blev dog enige om at kigge på det og da vi nåede frem til stedet hvor vi skulle skifte chauffør nord for Låsby, tog vi begge dækindlæg fra cyklen og lagde dem ned som et nye fælgbånd.
Brian, Per og perter L på vej mod Ålborg

Bortset fra at det var svært at få dækkene på igen, fordi dækindlæggene fyldte lidt mere end de normale fælgbånd, viste det sig at løsningen var holdbar, i hvert tilfælde resten af dagen. Efter chauffør skifte gik det igen nordpå og vi skulle mødes med Per syd for Hobro, helt præcist i Fårup få km syd for Hobro. Vi fandt en fin græsplæne hvor vi kunne spise vores medbragte mad og efter lidt snakken i telefon med Per, dukkede han også op på plænen. Der var nu 2 biler at holde styr på, og 5 mand til at cykle. Efter frokost gik det mod Ålborg, hvor vi på vejen kom igennem Rold Skov. Vi ankom til sommerhuset omkring kl. 17:00. Aftensmaden var planlagt hjemmefra, da Arne have sendt en stor gryde gullasch suppe med, som vi blot skulle varme. På trods af at Arne havde lovet at vi ikke kunne spise op, lykkedes det alligevel at tømme gryden, men det var også 7 sultne ryttere som havde sat sig til bords.

Fredag den 22 maj
Dagen startede med et solidt morgenmåltid og da vi var færdige med morgenmaden, dukkede Birger og Arne op, så vi var klar til dagens tur. Det var blevet et forrygende blæsevejr med kraftig vind ude fra Vesterhavet. Vi havde planlagt en tur ud omkring Store Vildmose og videre til Brønderslev. Efter Saltum var Jørn Jensen uheldig igen. På trods af vores trick med at benytte dækindlægget som fælgbånd, var slangen alligevel gået igennem og var sprunget. Vi besluttede os hurtigt for at køre ind til Brønderslev for at Jørn kunne købe 2 nye fælgbånd.
Klik på kortet for at se hold A's tur
Turen ind til Brønderslev var med vestenvinden lige i ryggen, så det gik med omkring 35-40 km/t. Mads C måtte dog vende om og køre hjem, da han havde lidt problemer med knæet. Efter Jørn C havde købt både dækindlæg og fælgbånd delte vi os i 2 hold. For begge hold vedkommende gik turen nordpå mod Vrå og mens hold A kørte op omkring Hundelev, kørte B holdet direkte ind mod Løkken. Faktisk havde B holdet set A holdet køre forbi inde i løkken, men alligevel lykkedes det B holdet at komme først hjem. Det viste sig at A holdet var lovlydige cyklister, som havde taget en omvej, da der var et skilt på motortrafikvejen om at cykling var forbudt. Det havde B holdet overset, eller også havde de ikke orket at køre en omvej.
Mens vi venter på maden
Efter cykelturen tog vi en tur i bil til Lønstrup, som var en hyggelig lille by. På vej til Lønstrup kunne man se 90 meter høje Rubjerg Knude sandklitter.
På trods af blæsevejret, var solen begyndt at skinne og da vi kunne finde læ, kunne vi spise en forsinket frokost udendørs. Vi måtte dog ty til nogle tæpper som restauranten stillede til rådighed. Efter frokosten gik vi en lille tur op og ned af gaden og flere skulle lige et smut ind omkring iskiosken.

Lørdag den 23 maj
Lars Kjeldgaard var med familien i Blokhus og efter morgenmaden dukkede Lars op, for at køre med på dagens tur.
Vi havde aftalt at A holdet ville køre til Skagen mens B holdet ville tage med på en del af turen og derefter køre hjem for at tage bilen til Skagen, hvor vi så skulle mødes og spise noget frokost sammen. Vinden var ikke helt så kraftig som om fredagen og turen til Skagen var delvis i medvind og delvis i sidevind. Turen til Skagen var på 100 km og tog 3 timer og 45 minutter. B holdets tur havde taget længere tid end beregnet og de kunne først være i Skagen noget senere end beregnet.
Klik på kortet for at se turen til Skagen
Efter 1 times tid besluttede A holdet undtagen Brian sig for at ville tage turen hjem på cykel og der skulle lige provianteres i den nærmeste bagerbutik. Da 'frokosten' var spist og vi skulle til at køre dukkede B holdet op. Arne og Birger insisterede alligevel på at begynde hjemturen, mens Alex efter en kort betænkningstid besluttede sig for at koble sig på B holdets frokost tur. Vejret var fantastisk og vi kunne sidde udenfor og nyde vores mad og kolde øl, mens Arne og Birger kæmpede sig hjem i modvinden. Efter frokosten blev det til en kort tur ned omkring havnen hvor vi kunne nyde det gode vejr.
Da vi var kommet hjem til sommerhuset gik der ikke lang tid inden Birger og Arne dukkede op fra deres hjemtur fra Skagen. Det var blevet til 200 km for de 2, og med den forholdsvis kraftige vind var det en sej tur, og flot klaret af de 2.
Inden aftensmaden havde vi besluttet, at når vi nu var ved Vesterhavet skulle vi også ud at bade og lynhurtigt var der en 6-7 personer som var med på den ide. Det blæste pænt, så det var et Vesterhav med store bølger og iskold vand, men alle kom i og under, selvom det ikke blev til mange svømmetag.

Søndag den 24 maj
Efter morgenmaden havde vi besluttet at A holdet skulle starte hjemturen mens B holdet ryddede op i sommerhuset. Meningen var at A holdet skulle cykle til Hobro, hvorefter vi skulle skifte chauffører i bilerne. A holdet bestod denne dag af Birger, Lars, Brian og Alex. Der var fart over feltet fra start, da vi havde en god medvind. Desværre blev vi ramt af flere punkteringer og efter Ålborg begyndte det for alvor at regne. Da vi nåede Hobro var solen dog begyndt at skinne igen og vi kunne holde frokost på en rasteplads, hvor de sidste rester blev spist. Efter chauffør skift  var vi ikke andet lige kommet igang før vi kørte forkert og samtidig fik endnu en punktering. Denne gang var det Jørn Jensen som punkterede for 5 gang på turen. Dækket var skåret op, så det krævede desuden et nyt dæk. Efter dækskift gik det mod syd igen, men der var lidt problemer med Garmin 705 GPS'en som tilsyneladende gik kold fordi vi var kommet udenfor ruten. Det resulterede dog kun i en mindre omvej på ca. 5 km og det gik nu med høj fart mod Hammel, hvor der igen blev skiftet chauffør. Vi skulle hels være hjemme til AC Horsens sidste hjemmekamp mod Nordsjælland som startede kl. 17:00 og det nåede vi da også fint. Vi holdt på parkeringspladsen ca. kl. 16:00 og kunne nyde en velfortjent øl.
Vi havde haft 4 hyggelige dage, hvor der blev kørt en del km (fra 300 til 500 km).