Fyn rundt 2008

Tilbage i efteråret 2007 blev det bestemt at turen i 2008 skulle gå til Fyn fra fredag den 23. – søndag den 25. maj. På et møde hos Per den 10. januar blev turen fastlagt mere i detaljer. Den første dag skulle turen gå til Svendborg med overnatning på vandrehjem, om lørdagen skulle vi køre rundt på Fyn og overnatte på vandrehjem i Fredericia.

Deltagerantallet blev 10, Per, Alex, Jørn og Arne C., Lars, Birger, Jesper, Brian, Jørn Jensen og Kleberg. Niels kunne desværre ikke deltage, da han skulle med Nybolig til Berlin, men havde alligevel tænkt på os med 12 flasker rødvin.

Jesper havde stillet bil og Brian trailer til disposition, således at vi kunne få vores tasker m.v. med. Arne havde sørget for en masse frugt, bananer, æbler og pærer, velvilligt sponsoreret af vores sponsor Frandsen Frugt.

Fredag den 23. maj

B-holdet (Per, Jesper, Jørn C. og Kleberg) startede fra HFS klubhus kl. 9., mens A-holdet skulle starte en halv time senere. B-holdet kørte ad cykelstien langs den gamle hovedvej A 10 til Bredballe, gennem Vejle by og
Kleberg og Per (Jørn J ses i baggrunden) på vej op ad Munkebjerg
op ad bakken ved Munkebjerg, videre til Fredericia og over den gamle Lillebæltsbro, hvor vi umiddelbart efter gjorde holdt for at vente på resten. A-holdet kørte over Bjerre, Assendrup og Bredballe og vi var samlet omkring kl. 12.45. Vores medbragte mad indtog vi i skoven lige før Middelfart. Jørn C. var chauffør til Munkebjergbakken, hvorefter Birger tog over. Hvis nogen tror at Jørn C. kun ville tage Munkebjergbakken i bil, må de tro om, han parkerede selvfølgelig bilen, kørte tilbage for at mødes med de andre ”A-ryttere” for at tage bakken på cykel.

Inden vi kørte fra Middelfart var Per, alias ”formanden” ved at miste stemmen, så han iførte sig en ekstra trøje. Resten af turen var hans stemme noget ”pivet”, det blev lidt bedre om søndagen, men på trods af dette handicap havde han som sædvanlig fuld kontrol over truppen.

Derefter gik turen mod Assens, Jesper var chauffør. I Assens by lavede Kleberg et stunt, han fik ikke klikket ordentligt ud i et kryds, og lagde sig ned. Sadlen så ud til at være kaput, og de andre sagde: du kan nå at køre forbi en cykelhandler i Svendborg. Fra Assens mod Faaborg kørte vi ad nogle små veje, nærmere betegnet Østersørute 60, så tæt på vandet som muligt for at oplevede den flotte natur. Ruten var virkelig godt afmærket. Jørn J. var chauffør.

Efter 130 km i alt tog Kleberg plads i bilen ved siden af Jørn J., og det blev aftalt at vi skulle køre til vandrehjemmet i Svendborg, da vi skulle tjekke ind inden kl. 17. Kort før Faaborg ligger Svannike bakker, som truppen lige skulle se nærmere på. Det var dog ikke noget særligt set med en cykelrytters øjne. Mellem Faaborg og Svendborg, nærmere betegnet Ollerup, fik Brian en krise, og måtte lægge sig i grøften.

Omkring kl. 16.45 var Jørn J. og Kleberg fremme ved vandrehjemmet og fik parkeret bilen.
Afslapning ved Svendborg vandrehjem
Vi blev fordelt på to 4-mands værelser og et 2-mands. De ”gamle" (Per, Jørn J., Kleberg og Birger) tog det ene, brødrene Christoffersen et andet værelse, og resten det sidste værelse. Værelserne var ikke ret store, men pyt med det, det drejede sig kun om en nat. Cyklerne kunne vi stille i et aflåst skur.

Arne havde taget grill med og havde købt ind, så vi kunne få en god grillaften. Vejret var fint, iflg. Alex’s computer havde gennemsnitstemperaturen været 20 grader. Alex mente at der var gode grillmuligheder nede ved havnen, så Alex og brødrene Christof tog cyklen ned til havnen for at finde et passende sted. Inden vi tog af sted kunne Jørn C. fortælle Kleberg, at sadlen var repareret, det var læderet, der skulle sættes på plads.

Kl. 18.45 tog vi ned til havnen, da der var ca. 3 km derned, blev bilen fyldt op og resten tog cyklen. Arne havde købt noget lækkert grillmad, nakkekoteletter, og lavet nogle spyd med kød.
Afslapning inden grillaften

Et fantastisk måltid til en flok sultne cykelryttere tilberedt af Arne, en mester på hans felt.

Kl. 21.30 tog vi tilbage til vandrehjemmet. Da det ikke var tilladt at tage drikkevarer med ind på vandrehjemmet, drak vi en øl udenfor. I mellemtiden kom en flok soldater/hjemmeværnsfolk, og det ledte samtalen over på nogle af deltagernes soldatertid. Specielt Per kunne berette herom, det var en deprimerende periode, mente han. Efter en lang dag var der ro omkring kl. 23.30, forholdsvis tidligt i forhold til ”normalen”.

Lørdag den 24. maj

Der var morgenmad fra kl. 7.15. ”Formanden” plejer at være først oppe, men vi måtte vække ham kl. 7.15. Det var et overdådigt måltid, og der var mulighed for at smøre en madpakke mod betaling af 50 kr. Det benyttede vis os naturligvis af, nogle var større end andre.

Der var afgang kl. 9.30. Planen fra dagen før var at køre op mod Odense, videre til det nordligste Fyn og derfra hjem langs kysten. Vi valgte dog køre mod Nyborg, ikke den direkte vej (33 km), men på de små veje så tæt ved vandet. Ruten hed Østersørute 50. Det var en utrolig smuk natur med mange slotte og herregårde. Efter 8 km punkterede Lars, formanden, der var chauffør, var ikke tilfreds, og det blev ikke bedre af, at Lars havde en ubrugelig slange med.
Jørn C, Brian og Jørn J på vej fra Lundeborg mod Nyborg

Efter godt 15 km fik vi os en overraskelse, efter et skarpt sving kom en grusvej. Hvor lang er den? I de samme kommen en ældre dame i bil og hun kunne fortælle at grusvejen var 0,5 – 1 km. Det var til at overse, men det skulle vise sig at være en noget skæv vurdering, den var nærmere 2 – 2,5 km. Specielt Lars befandt sig ikke godt på det uvante underlag. Her var muligheden for at få ham sat.

Efter 25 km nåede vi til Lundeborg, hvor vi tog et smut ned til havnen. Nogle enkelte forsøgte at finde teksten fra sangen om Lundeborg, dog uden den store succes. Derefter gik turen videre mod Nyborg bl.a. i gennem byerne Grønneskov, Hesselager og Vormark. Kl. 12.15 nåede vi Nyborg efter ca. 60 km og vi fandt et rigtigt godt sted at indtage vores mad. Tæt på vandet og med udsigt til Storebæltsbroen. Da vi var ved at være færdige lød der et brag, en yngre dame havde overset en stor kampesten foran bilen. Vi kunne sammen med hende konstatere, at frontpartiet ikke havde taget skade, og fik hende efterfølgende til at tage et par billeder af truppen.

Hele holdet samlet ved Nyborg strand. Storebæltsbroen kan lige anes i baggrunden

Planen var at A-holdet skulle køre mod Kerteminde, men det blev ændret. I stedet valgte vi at køre samlet til Odense, hvorefter de stærke kunne køre omkring Bogense. Vi havde lidt svært ved at finde den rigtige vej, men til sidst fandt vi den gamle hovedvej mellem Nyborg og Odense. Der var en udmærket cykelsti hele vejen. I Nyborg foreslog Arne, at han tog bilen, så ville han købe bøffer og pølser til grill. Alle var enige om at det var en fremragende idé. Kl. 14.30 var vi kommet lidt forbi Odense, men Arne svarede ikke på mobilen. Han ringede lidt senere fra en lånt telefon, da mobilen var løbet tør for strøm.

Jørn J. og Kleberg valgte at køre i forvejen direkte hjem ad den gamle hovedvej mellem Odense og Middelfart. Lars og brødrene Christof kørte mod Bogense, og der blev virkelig trådt til. Brian var chauffør fra Odense til Bogense. De øvrige kørte sammen vej som Jørn J. og Kleberg, og ca. 15 km. før Middelfart var der samling på tropperne. Omkring kl. 17 var vi i Fredericia, hvor Lars holdt med bilen, han havde overtaget rattet efter Brian i Bogense.

Vandrehjemmet lå lige ved siden af Fredericia Stadion, et sted som flere kendte fra AC’s to kampe i starten af indeværende sæson. Arne og Jørn C. samt Brian var tilbage omkring kl. 18 efter at have været ramt af to punkteringer.

Vandrehjemmet af højere standard end det i Svendborg, bl.a. var værelserne større. Efter et bad begyndte vi at gøre klar til grill, vi fik sat nogle borde sammen næsten uden for vores værelser i tilpas læ. Vi havde ingen rene tallerkener og bestik, så Per og Kleberg ”lånte” sig frem i vandrehjemmets spisestue. Med Arne som styrmand havde vi en fantastisk grillaften. Efter et fortrinligt måltid fik vi skyllet tallerkener og bestik af så godt som muligt og fik det sat tilbage i spisestuen.

Der var dog ingen varme i luften på dette tidspunkt, Alex kunne dog berette, at gennemsnitstemperaturen havde været 24 grader mod 20 dagen før. Lidt efter kl. 22 trak vi inden døre, og kl. ca. 24 var alle gået til ro.

Søndag den 25. maj

Der var morgenmad fra kl. 8. Forinden havde de fleste få pakket det meste. Morgenmaden var ganske udmærket, men dog ikke af samme høje standard som i Svendborg. Kl. 9 var vi klar til afgang, Jesper var chauffør til kort før Vejle, hvor Jørn J. kørte bilen hjem til Horsens. Per, Jesper og Kleberg tog den direkte vej hjem (der var modvind fra Vejle). Lars og brødrene Christof ville en tur op ad Munkebjergbakken inden de sluttede sig til de øvrige, der var kørt over for at prøve kræfter med Kiddesvej. På vejen hjem skulle de hårde drenge også prøve Mølholmvej, der efter de senere beretninger var stejlere end 18% stigningen i Andreasberg (Harzen).

Per, Jesper og Kleberg var hjemme kl. 11.15. Omkring kl. 12.15. var alle hjemme efter en fantastisk begivenhedsrig tur, der blev fejret med en øl eller to.

En super tur, ingen uheld, godt humør fra start til slut, og vi fik bekræftet at ”Fyn er fin”, der var nemlig medvind næsten hele vejen.